یزدفردا "خبرنگاربهداشت و درمان"دكتر محسن آخوندی  ضمن بیان مطلب فوق تصریح كرد: خونریزی دستگاه گوارش از عوارض شایع و بالقوه خطرناك است، كه به طور معمول علل بروز آن ناشناخته مانده است.

وی اضافه كرد: البته زخم معده یا زخم اثنی‌عشر، ‌خراش‌های ایجاد شده در دستگاه گوارش و بعضی از سرطان‌ها می‌توانند منشاء ‌خونریزی دستگاه گوارش باشند.

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش، استفراغ خون قرمز یا قهوه‌ای رنگ،‌دفع مدفوع سیاه، قیری و بدبو را از علائم خونریزی دستگاه گوارش ذكر كرد و گفت: گاهاً كم خونی، خونریزی‌های مخفی از دستگاه گوارش كه با انجام تست‌های ویژه قابل تشخیص است و همچنین دفع خون قرمز روشن یا تیره از مدفوع می‌تواند از نشانه‌های بروز خونریزی‌های معده باشد.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: از آنجایی میزان مرگ و میر ناشی از خونریزی‌های دستگاه گوارش در بیماران زیر ۶۰ سال، كمتر از یك درصد است، با عواملی نظیر سن و بیماری‌های همراه با آن نظیر افت فشار خون و افزایش نبض بیمار می‌توان عوارض را در بیماران بستری پیش‌بینی كرد.

دكتر آخوندی اذعان داشت: با عنایت به پیشرفت‌هایی كه در زمینه‌درمان ایجاد شده است، در حال حاضر میزان مرگ و میر ناشی از خونریزی‌های گوارشی ۵ تا ۱۰ درصد است كه البته به دنبال شناسایی میكروب هلیكوباكترپیلوری و درمان مؤثر آن موارد پرعارضه زخم معده كاهش یافته است و به ندرت با درمان به موقع و مؤثر بیماران عوارض عمده از جمله خونریزی و عواقب عمل جراحی بروز می‌كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد متذكر شد: با آگاهی دادن بیماران از عوارض شدید قرص‌های مسكن می‌توان به میزان زیادی از بروز زخم معده و عوارض آن همچون خونریزی‌های گوارشی جلوگیری كرد.

وی تاكید كرد: گاهاً والدین به منظور تسكین درد یا كاهش تب در كودكان از شربت بروفن استفاده می‌كنند، كه این عمل نیز باعث ایجاد خونریزی معده در كودك می‌شود.

دكتر آخوندی در پایان با بیان این كه مصرف قرص آهن نیز می‌تواند منجر به تیرگی مدفوع ‌شود كه نباید آن را با خونریزی گوارشی اشتباه گرفت، توصیه كرد: با این حال می‌بایست سیاه و قیری شدن مدفوع را جدی گرفت و سریعاً به پزشك متخصص مراجعه كرد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا